Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2010
Οι "Ρομπέν των εισιτηρίων"
Με 3 μήνες φυλάκιση απειλεί η Αττικό Μετρό Α.Ε., κάθε επιβάτη που δίνει το εισιτήριό του στον επόμενο. Επιπλέον θα επιβάλλει πρόστιμα από 150 έως 500 ευρώ στους παραβάτες. Αιτία; Τα έσοδα της έχουν μειωθεί κατά 3% από όταν εμφανίστηκε το κίνημα «Ρομπέν των εισιτηρίων».
Για την Α.Ε., η μείωση των εσόδων της είναι ζημιογόνα, για τους επιβάτες της, ωστόσο, είναι κερδοφόρα αφού εν μέσω οικονομικής κρίσης, οι επιβάτες υποχρεούνται να πληρώσουν 1 ευρώ, για την διαδρομή τους.
Όπως δηλώνει η Αττικό Μετρό, δεν σκοπεύει να μειώσει το αντίτιμο του εισιτηρίου αλλά να πατάξει την ανταλλαγή εισιτηρίων. Εξέδωσε μάλιστα και ανάλογη ανακοίνωση στο πίσω μέρος τους, η οποία αναγράφει: «Η παραχώρηση και αποδοχή επικυρωμένου εισιτηρίου, καθώς και η προτροπή παραχώρησης απαγορεύεται και τιμωρείται από το νόμο (Π. Κ. άρθ. 186.2 & 392)».
Ο νόμος είναι σαφής, η ερμηνεία του, ωστόσο, γίνεται κατά το δοκούν. Σύμφωνα με το άρθρο 186 («όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο κακούργημα, καθώς και όποιος προσφέρεται ή αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών»), τιμωρείται ο αποδέκτης του χτυπημένου εισιτηρίου –κατά την απόδοση του νόμου από την Αττικό Μετρό. Το έτερο άρθρο καταδεικνύει την παρανομία του επιβάτη που προσφέρει το εισιτήριο («Όποιος με την πρόθεση να μην καταβάλλει αντίτιμο παίρνει για άμεση κατανάλωση τρόφιμα ή ποτά ή δέχεται την παροχή καταλύματος ή υπηρεσιών, των οποίων το αντίτιμο είναι άμεσα πληρωτέο κατά τις συνήθειες των συναλλαγών, τιμωρείται με χρηματική ποινή ή με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών»).
Όπως σημειώνουν και δικηγόροι, που συγγράφουν στο μπλογκ www.elawyer.blogspot.com, το εισιτήριο έχει συγκεκριμένη χρονική ισχύ, που σημαίνει ότι η εταιρεία πουλάει την υπηρεσία της για 90’. Δεν την ενδιαφέρει αν θα εξαντλήσεις ή όχι τον χρόνο σου, αρκεί να επιβιβάζεσαι μ’ επικυρωμένο εισιτήριο. Επιπλέον τα εισιτήρια δεν αναγράφουν το όνομα του επιβάτη, ούτε τον προορισμό του –όπως για παράδειγμα γίνεται στα εισιτήρια των τρένων. Η μοναδική πληροφορία που αναγράφεται είναι ο σταθμός ακύρωσης του εισιτηρίου και η ακριβής ώρα.
Ένα ακόμα ερώτημα που τίθεται είναι πώς θα εξακριβώνεται ότι το εισιτήριο δεν το αγόρασε αυτός που το επιδεικνύει. Θα αποτελούν αποδεικτικά στοιχεία οι εικόνες από το κύκλωμα παρακολούθησης, ενώ είναι παράνομο να χρησιμοποιηθούν;
Τέλος η Αττικό Μετρό την 1η Ιανουαρίου 2009, αύξησε κατά 25% το αντίτιμο του εισιτηρίου από 0,80 λεπτά στο 1 ευρώ και ισχυρίζεται 3% πτώση. Δηλαδή η πτώση της είναι κατά 28% ή η αύξηση των εσόδων είναι τελικά μόλις 22%;
Την ίδια στιγμή που η ανεργία στην Ελλάδα έχει φτάσει το 9,8% και η φτώχια στο 14%. Την ίδια στιγμή που αυξάνονται οι φόροι κατά 4% σε τσιγάρα, ποτά, ακίνητα κλπ ενώ μειώνονται οι μισθοί και τα επιδόματα κατά 25%. Την ίδια στιγμή που το ψωμί κοστίζει 0,80 λεπτά, η Αττικό Μετρό ετοιμάζει τα μπλοκάκια να κόβει πρόστιμα 500 ευρώ σε όσους δίνουν το εισιτήριο τους στον επόμενο. Μήπως τελικά δεν θα έπρεπε να διώκονται οι «Ρομπέν του Μετρό» αλλά οι ιδιοκτήτες του;
Ιωάννα Δρόσου
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου